6 عاملی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند

سبک زندگی شما می تواند بر میزان محافظت سیستم ایمنی بدنتان در مقابل میکروب ها، ویروس ها و بیماری های مزمن اثر گذارد.

 جایگزینی عادت های نامناسب با روش های مناسب سلامتی می تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن شما بیانجامد. در این نوشتار با نکات مثبت در این خصوص آشنا شوید:

1. کمبود خواب

حتما توجه کرده اید هنگام کم خوابی بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و دیگر عفونت ها قرار دارید. تحقیقات حاکی از آن است که بدن افرادی با استراحت کافی و مناسب، مصونیت بیشتری در مقابل بیماری ها دارد.

نداشتن خواب کافی می تواند به تولید سطح بالاتری از هورمون استرس بیانجامد. همچنین این امر ممکن است منجر به پدید آمدن التهابات بیشتری در بدن شود.

اگرچه محققان هنوز از رابطه دقیق میان خواب کافی و تقویت سیستم ایمنی بدن مطمئن نیستند اما یقینا استراحت کافی –معمولا بین 7 تا 9 ساعت برای بزرگسالان کلید سلامت است.

2. ورزش نکردن

سعی کنید ورزش سبک و منظمی مانند 30 دقیقه پیاده روی در روز را انجام دهید. ورزش کردن سبب می شود سیستم ایمنی بدن شما با عفونت ها مبارزه کند.

اگر به صورت منظم ورزش نکنید، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در شما نسبت به آنان که ورزش می کنند بیشتر می شود. ورزش کردن موجب بالارفتن ساز و کار احساس خوب در بدن و نهایتا کمک به خواب بهتر می شود. هر دو این موارد برای سیستم ایمنی بدن شما مناسب است.

3. رژیم های غذایی

مصرف شکر زیاد، مانع حمله سلول های سیستم ایمنی بدن به میکروب ها می شود. این اثر حداقل به مدت چند ساعت پس از خوردن چندین نوشیدنی شکردار باقی می ماند.

بهتر است از سبزیجات و میوه هایی که سرشار از مواد مغذی چون ویتامین های C و E به همراه بتاکاروتن و زینک هستند استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن مانند انواع توت ها، مرکبات، کیوی، سیب، انگور قرمز، کلم پیچ، پیاز، اسفناج، سیب زمینی و هویج برای شما مناسب هستند. 

از جمله دیگر غذاهایی که برای سیستم ایمنی بدن شما مناسب هستند می توان به سیر تازه و سوپ مرغ اشاره کرد که می توانند به مبارزه با ویروس ها و میکروب ها کمک نمایند. طبق تحقیقات بعمل آمده یک کاسه سوپ مرغ هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به بهبود سریعتر کمک می کند.

4. استرس دائمی

استرس بخشی از زندگی است و به نوعی همه افراد استرس دارند. اما اگر استرس برای مدت طولانی ادامه داشته باشد موجب می شود شما بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و البته بیماری های جدیتر قرار بگیرید.

 استرس مزمن، شما را در معرض ترشح مداوم هورمون استرس که سبب فرونشاندن سیستم ایمنی می شود قرار می دهد. ممکن است در رهایی خود از استرس موفق نباشید اما حداقل می توانید با روش های زیر آن را بهتر مدیریت کنید:

  • روش های آرامش فکری یا مدیتیشن را بیاموزید.
  • سرعت انجام کارها را کم کنید.
  • با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید.
  • انرژی خود را با ورزش تخلیه کنید.
  • با متخصصین مشاوره کنید.

بهبود استرس موجب کم شدن سطح هورمون مربوطه، کمک به استراحت مناسب و نهایتا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

طبق تحقیقات، افرادی که آرامش ذهنی بیشتری دارند، از سیستم ایمنی سالم تری نیز برخوردارند. آزمایشات نشان می دهد بدن آنان که در یک دوره 8 هفته ای به مدیتیشن پرداخته اند پادتن بیشتری نسبت به دیگران تولید کرده است. حتی طی 4 ماه بعد نیز سیستم ایمنی این افراد بهتر عمل کرده است.

5. منزوی بودن بسیار

داشتن ارتباطات قوی و شبکه روابط اجتماعی مناسب برای شما مفید است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که ارتباط بهتری با دیگران دارند – بدون در نظر گرفتن تنها چند دوست صمیمی یا یک گروه بزرگ از دوستان – سیستم ایمنی قدرتمندتری نسبت به افراد تنها و منزوی دارند.

اگرچه موارد بسیاری در سلامتی شما موثر است اما برقراری روابط معنادار با دیگر افراد همواره راه مناسبی محسوب می شود.

6. از دست دادن حس شوخ طبعی

خندیدن برای شما مفید است. خنده جلوی تولید هورمون استرس را گرفته و نوعی گلبول سفید تولید می کند که با عفونت ها مقابله می کند.

مشارکت در یک واقعه خنده دار می تواند اثر مثبتی بر سیستم ایمنی شما بگذارد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که حتی 3 روز پیش به آنها گفته شده که قرار است شاهد ویدئو خنده داری باشند سطح هورمون استرس آنان کاهش یافته است.