6 نکته برای تغذیه سالم در طول مسیر

هنگامی که در طول مسیر، قصد صرف غذا را دارید احتمال آنکه اول از همه به فکر فست فود بیفتید زیاد است. اما در سفر بودن الزاما بدین معنا نیست که غذاهایی بخورید که به شما احساس خستگی، پر شدن و ناسالم بودن القا کند.

انتخاب تغذیه مناسب، اثر مثبتی بر زمان آسودگی شما دارد. همانگونه که قهرمانان ورزشی هم معتقدند، خوردن غذاهای سالم و آب کافی باعث حفظ سطح انرژی، تقویت ماهیچه ها و تسریع روند بهبود شخص می شود. در واقع غذایی که شما در طول مسیر میل می کنید به عنوان ابزار تقویتی در سفر به شمار می رود.

در ادامه به بررسی 6 نکته در خصوص تغذیه سالم در طول مسیر سفر می پردازیم:

1. تغذیه سالم بسته به محل توقف شما دارد.

اگر در جاده هستید و در کنار یک رستوران فست فود توقف کرده اید، انتخاب های شما محدود به فست فود خواهد بود. اما اگر در کنار یک خواروبار فروشی که غذاهای سالمی چون میوه، آجیل و حمص یا سوپر مارکتی که سالاد عرضه می کند بایستید، به ناگهان تعداد گزینه های خود را افزایش داده و وسوسه غذاهای ناسالم را کاهش داده اید.

2. غذا را به صورت مداوم و در مقادیر کمتر میل کنید.

خوردن مقادیر اندک از غذاهای سالم در طول روز پیام هایی به مغز مبنی بر میزان ذخیره کافی غذایی فرستاده و بنابراین موجب می شود سوزاندن آن کالری ها از طرف مغز تایید شود.

همچنین محدود کردن حجم کالری در یک وعده، انرژی زیادی برای شما تامین می کند. خوردن کالری زیاد در یک وعده – حتی اگر کالری ها در اثر تغذیه سالم باشند – باعث می شود مغز تصور کند دوران قحطی در راه است بنابراین اقدام به انباشت کالری به صورت چربی نماید. علاوه بر آن، صرف غذای زیاد به یکباره به شما حس رخوت و خواب آلودگی می دهد.

6 Tips for eating healthy on the road Coldax02

3. پروتئین کافی بخورید.

صرف میزان درست از پروتئین کامل – پروتئینی که دارای تمامی اسیدهای آمین ضروری برای نیاز بدن است – در فعالیت ها، قند خون را ثابت (مانع از کاهش سطح انرژی شده)، تمرکز را افزایش و شما را قوی و متعادل نگاه می دارد.

زمانی که برای یک پیاده روی، رانندگی یا شنای طولانی نیاز به انرژی دارید، بدن خود را با پروتئین بدون چربی و با کیفیت تقویت کنید.

4. تنقلات به همراه داشته باشید تا بتوانید از وعده های غذایی صرفنظر کنید.

اغلب در زمان سفر، دسترسی به غذا در فواصل زمانی منظم وجود ندارد. مشکل اینجاست که بدن در زمان کمبود غذا از خود واکنش نشان داده و متابولیسم را به منظور جلوگیری از گرسنگی آهسته می کند.

6 Tips for eating healthy on the road Coldax01

برای آنکه جسم و ذهنتان را فریب دهید، تنقلات سالم در خودرو یا کوله پشتی خود به همراه داشته باشید. از جمله این تنقلات می توان به بادام، سبریجات خام، حمص، ماست و انواع توت ها، میوه تازه یا خشک و تخم مرغ آب پز سفت اشاره نمود.

5. از غذاهایی که به شما احساس ناخوشایندی می دهند پرهیز کنید.

شما به خوبی با این نوع غذاها آشنا هستید: غذاهایی که وسوسه کننده بوده اما پس از خوردن آنها حس ناخوشایند یا تهی بودن به شما دست می دهد. هنگامی که در جاده هستید، پرهیز از غذاهایی که موجب تحلیل انرژی و تغییر خلق و خوی شما می گردد الزامی است.

غذاهایی که می بایست از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • کربوهیدرات های ساده یا غذاهای قندی چون آب میوه، سودا، غلات تصفیه شده یا تنقلات شیرین
  • غذاهای کاملا سرخ شده
  • دسرهای بدون چربی و شیرین کننده که با مواد شیمیایی تهیه شده و متابولیسم بدن شما را برهم می ریزد
  • هر چیزی که بخشی از آن هیدروژنه باشد (شامل خامه غیر لبنی، مارگارین و غذاهای پخته شده بسته بندی شده
  • مایعات الکلی

6. آب زیاد بنوشید.

بله، آب غذا است. بدن تقریبا برای تمامی کارهای خود به آب نیاز دارد. نوشیدن میزان مکفی آب، سموم را از بدن شما خارج و پوست شما را شاداب و میزان غذای شما را کاهش می دهد. همچنین آب، علائم ناشی از قرارگیری طولانی مدت در گرما و خورشید و غذاهای بی ارزش را کاهش می دهد.

6 Tips for eating healthy on the road Coldax03

باور کنید یا خیر، اثر منفی بسیاری از غذاهای هوس انگیز و البته ناسالمی که در طول مسیر صرف می کنید می تواند با نوشیدن آب زلال کاهش پیدا کند.