8 راه طبیعی جهت درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

اگرچه هیچ گونه درمان قطعی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد اما داروهای بدون نسخه می توانند به بهبود علائم و کاهش مدت بیماری بیانجامند. همچنین شما می توانید روش های طبیعی متفاوتی برای بهبود خود در پیش بگیرید. در ادامه برخی از این راه های طبیعی را بررسی می کنیم:

1. گهگاه فین کردن البته از راه درست

بسیار مهم است زمانی که سرماخورده اید به جای آنکه اجازه دهید مخاط به داخل سر شما بازگردد آن را تخلیه نمایید. البته باید توجه داشته باشید که فین کردن شدید می تواند منجر به گوش درد شما شود. بهترین راه برای تخلیه بینی این است که یک انگشتتان را روی یکی از سوراخ های بینتان قرار داده و به آرامی فین کنید تا سوراخ دیگر تخلیه شود. حتما پس از اینکار دست های خود را بشویید.

2. استراحت کردن

استراحت کردن در زمان بیماری موجب می شود بدن شما انرژی خود را مستقیما برای مبارزه و حفظ ایمنی گسیل سازد. این مبارزه، بدن را خسته می کند پس بهتر است با درازکشیدن زیر پتو اندکی به بهبود آن کمک کنید.

3. غرغره کردن

غرغره کردن منجر به مرطوب شدن گلو و آرامش موقت شما می شود. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در آب گرم مخلوط و روزانه 4 بار این عمل را تکرار کنید. جهت کاهش خارش گلو بهتر است از قرقره قابض و گس چون چایی که حاوی مازو (Tannin) است جهت سفت کردن ورودی ها استفاده کنید. همچنین می توانید از قرقره غلیظ و چسبناک که با عسل و یا ترکیبات عسل تهیه شده است استفاده نمایید. برای اینکار یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا آب لیمو را در 2 فنجان آب داغ ریخته و یک قاشق غذاخوری عسل در آن ترکیب نمایید. اجازه دهید این ترکیب با دمای اتاق یکسان شود و سپس به غرغره آن بپردازید. در نظر داشته باشید عسل به هیچ وجه نباید به کودکان زیر یک سال داده شود.

4. نوشیدن مایعات گرم

مایعات گرم موجب بهبود گرفتگی بینی، جلوگیری از کم آب شدن بدن و تسکین ناراحتی های ناشی از غشاء تشکیل شده در منافذ بینی و گلوی شما می شود.

5. گرفتن دوش بخار

دوش های بخار باعث مرطوب شدن راه های بینی و آرامش شما می شود. اگر به سبب آنفلوانزا احساس گیج بودن می کنید بهتر است روی صندلی نشسته و دوش بخار بگیرید.

6. گرم و سرد کردن سینوس ها

دمای گرم و سرد به آرامش شما می انجامد. برای این کار می توانید از داروخانه، بسته های گرم و سرد چندبار مصرف تهیه کرده و یا خودتان نسبت به ساخت آن اقدام کنید. برای این کار می بایست یک لیف حمام مرطوب را به مدت 55 ثانیه در مایکروویو گرم کرده و یا یک بسته نخودفرنگی یخ زده را در اطراف سینوس هایتان قرار دهید.

7. خوابیدن با بالشت اضافه در زیر سر

این عمل باعث خشک شدن راه های بینی شما می شود. اگر زاویه ایجاد شده به واسطه بالشت اضافه شما را آزار می دهد می توانید بالشت ها را میان تشک و تختخوابتان قرار دهید تا شیب ملایمتری ایجاد کنید.

8. عدم انجام پروازهای غیر ضروری

دلیلی ندارد زمانی که سرماخورده اید استرس اضافی به سیستم تنفسی خود وارد نمایید. استرس اضافی به واسطه تغییرات در فشار هوا نیز می تواند ایجاد شود. مسافرت هوایی هنگام سرماخوردگی ممکن است به دلیل تغییرات فشار هوا هنگام برخواست و فرود به گوش شما آسیب برساند. اگر ناگزیر به پرواز هستید از ضد احتقان ها استفاده کرده و یک اسپری بینی به همراه داشته باشید تا پیش از برخواست و فرود بتوانید از آنها بهره گیرید. جویدن آدامس و قورت دادن مداوم آب دهان می تواند به بهبود فشار هوا کمک نماید.

به یاد داشته باشید، همواره احتمال بروز مشکلات جدی در قالب سرماخوردگی ساده و یا عفونت ملایم به مسائل بسیار جدیتر وجود دارد. بنابراین اگر دارای علائم شدیدی هستید یا با گذشت روزها احساس بیماری شما بیشتر می شود حتما به پزشک مراجعه کنید.