بهترین و بدترین نوشیدنی ها هنگام سرماخوردگی

همه ما هنگام سرماخوردگی با جمله "مایعات زیاد بنوش" مواجه شده ایم. این جمله درست است، بدن شما جهت بهبود به جذب آب بیشتر نیاز دارد.

اما، دقیقا چه نوشیدنی هایی را باید مصرف کرد؟ برخی از نوشیدنی ها در بهبود علائم نقش بسزایی دارند در حالیکه برخی دیگر ممکن است به آزردگی بیشتر منجر شوند. بنابراین بهتر است جهت انتخاب نوع نوشیدنی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

نوشیدنی های مفید

  • چای: گرما می تواند درد گلو، گرفتگی بینی، احتقان سینه و درد شکم را تسکین دهد. علاوه  بر اینکه یک فنجان چای گرم هنگامی که احساس خستگی می کنید آرامش بخش است. اگر چای منتخب شما حاوی گیاهانی چون زنجبیل باشد علاوه بر ایجاد آرامش می تواند تا حدودی سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت نماید. برای بهره مندی حداکثری از این چای گرم بد نیست مقداری عسل نیز در آن حل کنید، تا هم بتوانید بهتر استراحت کنید و هم سرفه شما فروکش کند.
  • آب گرم یا سرد همراه با لیمو: این نوشیدنی می تواند گرفتگی و کرختی شما را بهبود بخشد. همچنین از آنجایی که لیمو منبعی غنی از ویتامین C به شمار می رود در صورت استفاده منظم ممکن است طول دوره بیماری شما را اندکی کاهش دهد.
  • سوپ: هنگامی که اشتهای زیادی ندارید یک سوپ ساده می تواند کالری مورد نیاز بدن شما را تامین نماید. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که سوپ موجب تسکین التهاب در بدن و متعاقبا تسکین علائم سرماخوردگی می شود. همچنین گرما موجود بهبود مخاط نیز می گردد.

نوشیدنی های مضر

نوشیدنی هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود هنگام سرماخوردگی برای شما منفعتی نداشته و حتی ممکن است مضر هم باشد:

  • نوشیدنی های ورزشی: چنین نوشیدنی هایی هنگامی که بدن شما آب خود را از دست داده مفید است اما برای بهبود حال شما حقیقتا نمیتواند کاری انجام دهد. بعلاوه این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی شکر نیز هستند. نوشیدنی های دیگر بدون مواد شیرین کننده مضر آب مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند.
  • آب میوه ها: آبمیوه ممکن است به نظر ایده مناسبی آید خصوصا برای کودکان، اما همانند نوشیدنی های ورزشی بیشتر آنها دارای شکر اضافه هستند. آبمیوه مرکباتی چون آب پرتقال حتی ممکن است موجب تشدید گلو درد شود. در صورتی که کودک شما تنها به نوشیدن چنین آبمیوه هایی رضایت می دهد سعی کنید به جای آبمیوه خالص آن را با آب رقیق کنید.
  • قهوه: اگر بخواهید نوشیدنی گرمی سر بکشید، احتمالا نوشیدنی را انتخاب می کنید که کافئین مورد نیاز روزانه تان را به شما برساند، درست است؟ این رویه اشتباه است، باید بدانید کافئین سبب از دست رفتن آب بدن و خشک شدن آن می گردد، عملی که حین بهبود به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همین رویه در خصوص نوشابه های کافئین دار و سودا نیز صادق است.
  • نوشابه گازدار زنجبیل: اگرچه زنجبیل ذاتا مزایایی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد اما این نوشیدنی گازدار و شکر دار آرامش خاصی به شما نخواهد داد. نوشیدنی های گازدار از هر نوع تنها حاوی مقدار بسیار اندکی مواد مغذی و الکترولیت جهت مقابله با بیماری هستند. بهتر است به جای آن چای زنجبیل تهیه و بنوشید.
  • الکل: الکل باعث از دست دادن آب بدن و خشک شدن آن و البته بروز علائم بدتری چون حالت تهوع، سردرد و بدن درد می گردد. نوشیدنی های الکلی موجب می شود بدن شما آنچنان که باید و شاید قادر به کنترل عفونت نباشد. پس از مصرف آن اجتناب کنید.