خویش مدیریتی در سرماخوردگی

سبک زندگی و درمان های خانگی

برای آنکه هنگام ابتلا به سرماخوردگی تا حد امکان خود را آسوده و راحت نمایید موارد زیر را امتحان کنید:

  • نوشیدن مایعات به میزان کافی. آب، آبمیوه و ترکیب آب و لیمو به صورت معمولی یا گرم انتخاب های مناسبی هستند. از مصرف کافئین که آب بدن شما را کم می کنند پرهیز کنید.

  • خوردن سوپ مرغ. سوپ مرغ یا دیگر مایعات گرم به تسکین شما کمک کرده و گرفتگی عضلانی شما را کاهش می دهد.

  • استراحت کردن. در صورت امکان، اگر تب داشته یا سرفه های بد می کنید و یا پس از مصرف دارو خواب آلوده هستید به جای رفتن به مدرسه یا محل کار در منزل مانده و استراحت کنید. چنین عملی علاوه بر بهبود شما، مانع ابتلای دیگران نیز می گردد.

  • تنظیم دما و رطوبت اتاق. اتاق خود را گرم و البته نه بیش از حد گرم نگاه دارید. اگر هوا خشک است، دستگاه بخور یا بخارساز می تواند هوا را مرطوب کرده و سرفه و کرختی عضلات شما را التیام بخشد. بخور را تمیز نگاه دارید تا از رشد باکتری ها و کپک های قارچی جلوگیری نمایید.

  • تسکین گلو. غرغره آب نمک– ¼ تا ½ قاشق چای خوری نمک در 100 تا 200 سی سی آب گرم– می تواند به صورت موقت گلوی آزرده شما را التیام بخشد.

  • استفاده از قطره نمکی بینی. برای بهبود گرفتگی بینی، از قطره های نمکی بینی که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است استفاده کنید. این مورد می تواند حتی در کودکان به بهبود علائم بیانجامد.

در نوزادان، مکش آرام در بینی به واسطه سرنگ یا فین گیر صورت  می گیرد - سرنگ را حدود 6 الی 12 میلیمتر پس از استفاده از قطره نمکی وارد بینی نمایید.

پیشگیری

سرماخوردگی واکسن ندارد اما می توانید با برخی احتیاطات که در ادامه عنوان می شوند سرعت گسترش ویروس را کم کنید:

  • شستشوی دست ها. دست های خود را به صورت مداوم با آب و صابون شسته و اهمیت آن را به کودکانتان بیاموزید. اگر آب و صابون در دسترس شما قرار ندارد از ضدعفونی کننده های دست استفاده نمایید.

  • ضدعفونی کردن لوازم. سطوح آشپزخانه و سرویس بهداشتی را با ضدعفونی کننده ها تمیز نمایید، خصوصا زمانی که شخصی در خانواده شما به سرماخوردگی مبتلا شده است. اسباب بازی های کودکانتان را نیز به صورت مرتب بشویید.

  • استفاده از دستمال کاغذی. درون دستمال کاغذی عطسه یا سرفه نموده، بلافاصله آن را دور انداخته و دستانتان را با دقت بشویید.

به کودکان بیاموزید در صورتی که دستمال کاغذی در دسترسشان نیست درون قوس آرنج خود عطسه یا سرفه نمایند. در این صورت آنها بدون آنکه از دستان خود استفاده کنند دهان خود را پوشانیده اند.

  • اشتراک نگذاشتن وسایل شخصی. لیوان و دیگر لوازم خود را با اعضای خانواده به اشتراک نگذارید. در صورت بیماری خود یا دیگر اعضای خانواده از لیوان خود یا لیوان یکبارمصرف استفاده نمایید. بهتر است نام شخص بیمار را روی لیوان وی یادداشت نمایید.

  • فاصله از افراد بیمار. از تماس نزدیک با شخص بیماری خودداری نمایید.

  • دقت در انتخاب مهدکودک فرزندان. مهدکودکی را برای فرزند خود انتخاب نمایید که بهداشت را به درستی رعایت کرده و سیاست هایی مبنی بر عدم حضور کودکان بیمار در محیط به کار می بندد.همچنین از تهویه مناسب اتاق ها برخوردار باشد.

  • مراقبت از خود. خوب غذاخوردن، ورزش کردن، خواب کافی و کنترل استرس می تواند به بهبود شما کمک کند.