اجازه ندهید سرماخوردگی شما را از تکاپو اندازد


تا همین اواخر، محققان تصور می کردند حدود 100 نوع از رینوویروس ها – متداول ترین ویروس عامل سرماخوردگی – وجود دارند. اما امروزه، با آزمایشات پیشرفته، آنان موفق به کشف گروه جدیدتری از راینوویروس ها شده اند. پروفسور Owen Hendley در دانشگاه ویرجینیا می گوید:" به نظر می رسد حدود 200 نوع ویروس سرماخوردگی وجود داشته باشند."
در حقیقت وجود این تعداد ویروس متفاوت است که موجب می شود ما فصل به فصل سرما بخوریم. طی نظرسنجی صورت گرفته اخیر، امریکایی ها به طور میانگین 3 الی 4 بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می شوند، این در حالیست که کودکان 6 عفونت راینوویروسی را در سال تجربه می کنند و به همین دلیل افرادی که زمان زیادی را با کودکان سپری می کنند در ابتلا به این بیماری خطرپذیرتر هستند. اما Hendley که بیش از دو دهه بر روی این بیماری تحقیق کرده است می گوید راه های ساده ای برای افزایش احتمال عدم ابتلا به این بیماری در فصول مختلف وجود دارد.
Do not let cold get you down
چگونه از سرماخوردن پیشگیری کنیم
حتی اگر هم محققان نتوانسته باشند درمانی برای سرماخوردگی پیدا کنند، اما نکات بسیاری در خصوص نحوه انتشار این ویروس ها کشف کرده اند. عطسه و سرفه همچنان در صدر راه هایی هستند که از طریق آن بیماری سرایت پیدا می کند، زیرا افراد ویروس هاس پراکنده از طریق عطسه و سرفه شما را تنفس می نمایند.
همچنین رینوویروس ها ممکن است از طریق لمس سطوح آلوده شده، دست دادن با دیگران و دیگر تماس های اشخاص سرایت پیدا کند. اگر ویروس سرماخوردگی درانگشتان شما وجود داشته باشد، در تماس انگشت با بینی (محلی که ویروس از آن طریق به سادگی وارد بدن می شود) شما بیمار خواهید شد، زیرا ویروس ها به سرعت به مجاری بینی شما رسیده و در آنجا به تکثیر می پردازند.
ویروس های سرماخوردگی سر سخت و فراوانند
Hendley می گوید:" راینوویروس ها می توانند روی دستگیره درب، سطح میز، چرخ خرید، دسته ها و دیگر سطوح برای مدت 24 ساعت یا بیشتر دوام آورند."
در یک بررسی، Hendley و همکارانش از چندین بیمار مبتلا به سرماخوردگی درخواست کردند تا یک شب را در هتلی سپری کنند. سپس از آنها پرسیدند که در زمان اقامتشان چه محل هایی را لمس کرده اند. 35% تمام چیزهایی که آنها لمس کرده بودند شامل دستگیره های درب، خودکار، کلید روشنایی، کنترل تلویزیون، شیرآلات و تلفن بود که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده بودند.
همچنین این آزمایش روشن ساخت که ویروس ها به سادگی قابلیت انتقال دارند. چنانچه زمانی که داوطلبان یک ساعت پس از آلوده شدن وسایل، آنها را لمس کردند ویروس در 60% اوقات به نوک انگشتانشان منتقل شده بود. ضمنا 18 ساعت پس از آلوده شدن وسایل، همچنان 33% سرایت صورت پذیرفت.
همین آزمایش در منازل افراد هم تکرار شد و تقریبا همان درصد از سطوح آلوده به دست آمد.
بدیهی ترین راه جهت ممانعت از دریافت ویروس سرماخوردگی، عدم تماس انگشتان با چشم و بینی است. هرچند، بسیاری از اشخاص ناخودآگاه چشمان خود را مالیده یا بینی خود را لمس می کنند.
اما عملی ترین راه پیشگیری به از نظر Hendley شستشوی مداوم دست ها است. دستان خود را با صابون و آب به یکدیگر مالیده، رو و پشت و فواصل میان انگشتانتان را بشویید. با این عمل به احتمال بسیار زیاد ویروس ها را از بین خواهید برد. ضدعفونی کننده های دست با حداقل 60% الکل در صورتیکه آب و صابون در دسترس نباشند بهترین جایگزین هستند.
شستشو و ضدعفونی کردن سطوح لمس شده می تواند به کند شدن روند انتشار ویروس کمک شایانی نماید. از ضدعفونی کننده های منزل جهت تمیز کردن روی میز آشپزخانه، میز تحریر، دستگیره درب ها، تلفن و اسباب بازی ها استفاده کنید.
راه حل مطمئن جهت پیشگیری از آنفلوآنزا : واکسینه شدن
مطمئن ترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا، واکسن زدن است. واکسن های آنفلوآنزا به گونه ای ساخته می شوند که بتوانند با ویروس های به خصوص هر سال مقابله کنند. اگرچه این واکسیناسیون همواره بازدهی 100 درصدی ندارد اما همچنان یکی از بهترین راه های پیشگیری از آنفلوآنزا و مشکلات پیشرفته تری چون ذات الریه به شمار می رود.
مصونیت بدن خود را با خوابیدن و افکار مثبت تقویت کنید
یک خواب آرام شبانه قدرت دفاعی بدن شما را در برابر سرماخوردگی و همچنین ویروس های آنفلوآنزا تقویت می کند. شواهد رو به رشدی در مورد رابطه میان خواب و سلامت سیستم ایمنی بدن دیده می شود.
آزمایش صورت گرفته در سال 2009 توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون نشان می دهد هر چقدر بیشتر بخوابید، شانس بیشتری برای مقابله با مشکلات تنفسی خواهید داشت. دانشمندان برای انجام این آزمایش از 153 مرد و زن سالم استفاده کردند که پذیرفتند ویروس های سرماخوردگی از طریق سوراخ های بینی به بدن آنها وارد شوند. طی 5 روز بعد، افرادی که کمتر از 7 ساعت خوابیده بودند نزدیک به 3 برابر بیشتر از افرادی که 8 ساعت یا بیشتر خوابیده بودند در برابر ویروس مغلوب شدند. همچنین این محققین موفق به اندازه گیری آنچه دانشمندان به آن خواب موثر ( میزان خواب عمیق افراد) می گویند نایل شدند. به نحوی که هر اندازه کیفیت خواب فرد بیشتر بود، فرد بهتر قادر به مقابله با سرماخوردگی خود بوده است.
همچنین حفظ دید مثبت می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید. زیرا طی آزمایشی که توسط همان تیم دانشگاه کارنگی ملون در سال 2006 صورت گرفت مشخص گردید داوطلبانی که در زندگی مثبت تر هستند ( افرادی که به صورت عمومی شاد، سرزنده و آرام هستند) بهتر از افراد نگران، افسرده و پرخاشگر قادرند بر ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا غلبه کنند.