نکات تغذیه ای ساده برای تامین انرژی در ماه رمضان

امسال، ماه مبارک رمضان به فصل تابستان نزدیک شده است و این به معنای طولانی تر شدن ساعت های روزه داری است. اما در طول این مدت بدن شما به چه موادی نیاز دارد تا بتواند تمام طول روز را دوام آورد؟

هنگامی که روزه می گیرید، انرژی شما غالبا به گلوکزی که در وعده غذایی سحر خود مصرف کرده اید وابسته است. اما این وعده غذایی تنها قادر است برای چند ساعت انرژی شما را تامین نماید و پس از آن بدن شما می بایست از گلوکز و چربی های اندوخته خود استفاده نماید. پس از یک روز طولانی روزه گرفتن، غذایی که در افطار می خورید سلول های بدن شما را با کالری و مواد مغذی جهت تامین انرژی و نشاط پر می کنند.

Easy nutrition tips to stay energetic Coldax02

چه چیزی برای انرژی و استقامت بیشتر در وعده سحر مصرف کنیم؟

برای کسب انرژی ماندگارتر بسیار مهم است که به کیفیت غذایی که در وعده سحر مصرف می کنید توجه داشته باشید. در نظر گرفتن این مسئله ضروری است زیرا مانع گرسنگی و تجزیه بافت های عضلانی شده و توانایی مقاومت بیشتری در طول روز را برای فرد فراهم می نماید.

سعی کنید غذاهای کند هضم و دیر جذب که سرشار از فیبرهایی چون کربوهیدرات ها (نان های گندم، برنج، پاستا و سیب زمینی) هستند مصرف کنید. چنین خوراک هایی برخلاف غذاهای شیرین که تنها مدت کوتاهی به شما انرژی می بخشند و پس از آن موجب کاهش سطح قند خون و نهایتا کمبود انرژی می شوند تا ساعت ها باقی مانده و  انرژی مورد نیاز شما را تامین می نمایند. ضمنا، نان های سبوس دار گندم و غلات سرشار از ویتامین B هستند که موجب آزادسازی انرژی از غذای مصرفی می شوند.

همچنین می توانید از خوراک های سرشار از پروتئین همانند شیر و محصولات لبنی (ماست و پنیر) یا حبوبات (باقلا یا نخود) که به شما حس سیری طولانی مدت تری می دهند در کنار مجموعه کربوهیدارت های خود استفاده کنید.

بازیابی انرژی در افطار – برای جبران مایعات و مواد مغذی چه بخوریم؟

  • روزه خود را با چند عدد خرما، آب میوه تازه و یا یک کاسه سوپ باز کنید. خرما، آب میوه و سوپ منابع خوبی از کربوهیدرات بوده که گلوکز پایین خون شما را به سطح نرمال می رساند. همچنین مایعات (آب، آبمیوه، سوپ) به حفظ توازن الکترولیت و سیالات در بدن منجر شده و باعث بازذخیره سازی هر آنچه در طول روز از دست رفته می گردد.
  • برای انرژی و نشاط هرچه بیشتر مطمئن شوید وعده غذاییتان دارای منابع کربوهیدرات، پروتئین، سبزیجات و میوه ها می باشد.

Easy nutrition tips to stay energetic Coldax04

چند نکته برای جلوگیری از احساس تشنگی در ماه رمضان:

  • نوشیدن مایعات کافی در فاصله بین افطار و سحر جهت جلوگیری از بی آبی بدن
  • محدود کردن غذاهای سرخ کردنی، چرب و شیرین

Easy nutrition tips to stay energetic Coldax03

  • پرهیز از غذاهای شور چون بیسکویت های کراکر، آجیل و غذاهای کنسروی
  • ننوشیدن چای زیاد خصوصا در سحر به دلیل از دست دادن آب زیاد از طریق ادرار
  • عدم پرخوری در وعده سحر

خوب است بدانید

ورزش سبک در فاصله بین ساعت 3 بعدازظهر تا زمان مغرب موجب سوزاندن چربی های بدن شده که نهایتا به حفظ یا کاهش وزن می انجامد.