تامین آب مورد نیاز بدن در سفر

بد نیست بدانید به همراه داشتن یک بطری آب در سفر تنها راه تامین آب مورد نیاز بدن نمی باشد.

به علت پیاده روی های بلندمدت، قرارگیری مدت طولانی در آفتاب و ... سفر می تواند طاقت فرسا باشد. با وجود مسافت های طولانی و ظاهرا بی انتهای هوایی، آب بدن به مرور کاسته می شود اما با اینحال راه هایی برای هیدراتاسیون بدن طی اینگونه سفرها وجود دارد. اگرچه به همراه داشتن بطری آب به شدت توصیه میشود اما گاهی اوقات ممکن است حمل آن سخت و سنگین باشد. اما نگران نباشید، راه های دیگری برای غلبه بر این معضل نیز وجود دارد که در ادامه به 9 مورد از آنها اشاره می کنیم.

نوشیدن آب

پزشکان، متخصصان تغذیه و سلامت همگی بر این باورند که بهترین راه برای جلوگیری از عطش و خستگی مفرطی که گاهی اوقات در بهترین سفرها هم همراه ما می شوند، نوشیدن آب است. بطری های آب معدنی چندبار مصرف خصوصا آنهایی که در داخلشان سیستم تصفیه تعبیه شده است بهترین گزینه هستند. اما از آنجایی که گاهی حمل آنها مشکل بوده و شاید برای همگان قابل استفاده نباشد پزشکان توصیه می کنند حداقل یک یا دو فنجان آب هنگام بیدار شدن و قبل از به خواب رفتن نوشیده شود.

How to stay hydrated while traveling Coldax01

با اینکه آب بهترین راه حل برای جلوگیری از کم آبی بدن است اما برخی از غذاها نیز علاوه بر جذب آب موجب حفظ آن نیز شده و برای مدت طولانی تری شما را سرحال نگاه می دارند. غذاهای دارای پتاسیم و نوشیدنی هایی چون آب موز و نارگیل هنگام پیاده روی بسیار موثر بوده و نیاز شما به استفاده مداوم از آب معدنی را کاهش می دهند.

ما در این مقاله قصد نداریم شما را از خوردن غذاها و نوشیدنی های محلی منع کنیم زیرا میدانیم یکی از بهترین قسمت های سفر همین خوراکی ها هستند. اما بهتر است مراقب کافئین باشید زیرا ادرارآور بوده و باعث می شود آب زیادی از دست بدهید. پس اگر هم قصد مصرف کافئین را دارید، مطمئن شوید که آب از دست رافته را با نوشیدن آب و دیگر غذاها تامین خواهید کرد.

افزودن تخم شربتی به آب و غذا

تخم شربتی ها می توانند مدت زمان طولانی تری آب بدن شما را تامین نمایند. این دانه ها آب دوست بوده و به عبارتی آب را جذب می کنند. جالب است بدانید این دانه ها قادرند 9 الی 12 برابر وزن خود آب جذب کنند و این بدان معناست که با مصرف آنها مدت طولانی تری بی نیاز از آب خواهید بود. بنابراین بهتر است مقداری از آن ها را به همراه داشته باشید و در روزهای آفتابی و طولانی در آب ریخته و بنوشید.

دوری از نوشیدنی های شکردار

کافئین و قند موجب می شوند آب بیشتری نسبت به آنچه کسب می کنید از دست دهید. اگر چه نوشیدنی های دارای قند در ابتدا عطش شما را فرو می نشانند اما باید بدانید قندها و شیرین کننده های مصنوعی با پیچیده کردن عمل پردازش توسط اعضای بدن موجب از دست رفتن ذخیره آبی بدن شما می شوند. بهتر است خصوصا مراقب نوشیدنی های قنددار دارای کافئین باشید زیرا باعث می شوندآب بیشتری نسبت به آنچه جذب می کنید از دست دهید.

نوشیدن آب نارگیل

آب نارگیل به دلیل دارا بودن الکترولیت و پتاسیم طبیعی به شدت برای هیدراتاسیون بدن خصوصا در طی پرواز توصیه می شود زیرا در طی پرواز آب بدن بیش از حالت عادی کم می شود.

How to stay hydrated while traveling Coldax02

خوردن میوه های آب دار

متخصصان تغذیه خوراکی های پر آبی چون توت ، آناناس، خیار و هندوانه را خصوصا با صبحانه هایی چون بلغور جو دو سر پیشنهاد می کنند. البته از آنجایی که میوه های با پوست نازک چون انواع توت و خیار ممکن است در سفر شما را بیمار کنند بنابراین استفاده از آناناس، موز و آواکادو که ایمن تر هستند بیشتر توصیه می شود. این  3 میوه دارای پتاسیم زیادی بوده که مدت طولانی تری بدن شما را هیدراته نگه می دارند.

How to stay hydrated while traveling Coldax03

خوردن برنج

برنج هنگام پخت مقدار زیادی آب را جذب خود می کند بنابراین برای تامین آّب و یقینا کربوهیدرات پیشنهاد می گردد. البته می بایست مراقب بشقاب های برنج پرنمک باشید، هرچند این را نیز به یاد داشته باشید که سدیم موجب حفظ آب در بدن می شود.

خوردن سوپ

اگر به مکان هایی سفر می کنید که آب لوله کشی در دسترس نیست، مصرف سوپ بهترین گزینه است. خوردن سوپ داغ علاوه بر حس و طعم دلنشین، منجر به کشته شدن میکروب ها و تامین آب بدن می گردد. متخصصان اعتقاد دارند خوردن سوپ یا خورش یکی از بهترین راه ها برای کسب و حفظ آب در منزل یا سفر است.

حذف الکل

الکل ادرارآور است و موجب می شود تعداد دفعات بیشتری آب از بدن شما خارج شود. بنابراین پیشنهاد می شود این نوشیدنی را از برنامه سفر خود حذف نمایید.

دوری از گرما

افراد با تجربه بر این باورند که بهترین زمان برای گشت و گذار در طی سفر صبح های زود و یا بعدازظهرها است زیرا در این مواقع خورشید به آن شدتی که در ظهر گرما تولید می کند نبوده و آب کمتری از دست می رود.

استفاده از مرطوب کننده ها

استفاده از مرطوب کننده ها علاوه بر آنکه از لحاظ ظاهری به شما کمک می کنند به زعم بسیاری از متخصصان باعث حفظ آب بدن شما نیز می شوند زیرا آب زیادی از طریق پوست از دست می رود. بنابراین بهتر است از کرم های مرطوب کننده مناسب نه تنها بر روی صورت بلکه دیگر قسمت های بدنتان نیز استفاده نمایید.