چگونه در زمان سرماخوردگی خواب راحتتری داشته باشیم

هنگام سرماخوردگی، نوشیدن مایعات کافی و داشتن خواب زیاد جهت بهبود هر چه سریعتر بسیار با اهمیت است.

اما داشتن خواب کافی در این حین چندان کار راحتی نبوده و به صورت غیر قابل باوری سخت است. در هنگام خواب نه تنها بارها غلت خورده و بلند می شوید و بدنتان به صورت لحظه ای گرم و سرد می شود بلکه می بایست با بینی گرفته، گلو درد و سرفه های مداوم نیز مقابله کنید.

قطعا زمانی که نمی توانید به راحتی تنفس کنید، خوابیدن دشوار است. در ادامه به ارائه برخی نکات مفید در این خصوص می پردازیم:

پاکیزگی رختخواب

خوابیدن در زمانی که بدنتان داغ است و عرق کرده اید به هیچ عنوان توصیه نمی شود خصوصا اگر خود رختخواب نیز مرطوب بوده و تمیز نباشد. اگر از روتختی های پاکیزه استفاده کنید احساس تمیزی، خشکی و خنکی خواهید کرد و این امر به آرامش و راحتی شما کمک شایانی می کند – علی الخصوص اگر از نرم کننده های پارچه در شستشوی روتختی هایتان استفاده کرده باشید.

حمام گرم

اگر پیش از خوابیدن، دوش آب گرم بگیرید بدنتان بهتر می تواند دمای خود را تنظیم نماید. همزمان با این عمل، آّب گرم قادر به شل کردن عضلات و همچنین نرم کردن مخاط مسبب گرفتگی مجراهای تنفسی شما خواهد بود. بهتر است پس از دوش آب گرم، لباس خواب سبکی پوشیده و به داخل رختخواب پاکیزه خود بروید تا احساس بهتری داشته باشید.

مصرف مسکن

استفاده از قرص های مسکن می تواند ناراحتی های به وجود آمده در سر و گلو را کاهش دهد. بسیاری از ما تصور می کنیم قرص های مسکن تنها در هنگام بیداری موثر هستند و مصرف آنها در زمان خواب بیهوده می باشد، اما بهتر است بدانید استفاده از قرص های مسکن موجب خواب عمیقتر شما و نهایتا بیدار نشدن های مداوم می گردد.

ظرف بخار

خم کردن صورت در ظرفی که محتوی آب داغ است پیشنهاد می شود. می توانید حوله ای روی سرتان قرار داده و سپس بخار آب را استنشاق کنید. هدف از انجام این کار نرم کردن مخاط بینی و باز کردن راه های تنفسی شماست. با بخور گرفتن، حداقل برای چند ساعت از گرفتگی بینی و عطسه های مداوم رهایی یافته و نهایتا می توانید خواب با کیفیت تری داشته باشید.

مراقب باشید برای انجام این کار از آب جوش استفاده نکنید زیرا این عمل ممکن است منجر به سوختگی مجراهای تنفسی شما شود.

مرهم

یکی دیگر از روش هایی که می تواند راه های تنفسی شما را پاکیزه نگاه داشته و در نهایت موجب خواب راحتتر شود استفاده از اندکی پماد نعناعی است. اندکی از این پماد را بر روی سینه خود بمالید و استراحت بهتری را تجربه کنید – با این کار گاز نعناع را در زمان خواب استنشاق خواهید نمود.

تکیه گاه

اگر در حالت عادی تنها با یک بالش می خوابید، بهتر است در زمان سرماخوردگی از یک بالش اضافه نیز استفاده نمایید. برای نتیجه بهتر، سعی کنید بالش هایتان را به نحوی بگذارید که سرتان بالاتر قرار گیرد. با این عمل، به بینی و گلوی خود کمک بسیاری می کنید و مانع از تجمع خلط در مجراهای تنفسی می گردید.

روانداز

هنگام سرماخوردگی، دمای بدن شما ثابت نبوده و به صورت مداوم بالا و پایین می شود. راه حل این مشکل، در دسترس قراردادن چندین رو انداز برای تطبیق با شرایط است. بهتر است چند روانداز داشته باشید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده یا صرفنظر کنید، همچنین بهتر است لباس خواب و حتی جوراب به تن داشته باشید. با این روش می توانید در صورت گرم شدن از روانداز کمتری استفاده و یا جوراب خود را درآورید.

قراردادن یک لیوان بزرگ آب و دستمال کاغذی کنارتخت

در هنگام خواب امکان دارد گلوی شما بخارد، در این حین یک لیوان آب به شما کمک میکند. همچنین ممکن است در نیمه های شب نیاز به تخلیه بینی خود داشته باشید که می توانید از دستمال کاغذی استفاده نمایید. سعی کنید تمامی وسایل مورد نیاز را در دسترس خود بگذارید که مجبور نشوید برای برداشتن آنها از جای خود برخیزید.

صاف کردن گلو

پیش از خواب، بهتر است از شربت های گلو استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید به جای آن مقداری آب گرم به همراه عسل نیز بنوشید. در هر دو صورت، بهتر است پیش از خواب گلوی خود را آرام کنید تا سرفه به حداقل میزان ممکن برسد.

استرس نداشتن

هنگامی که بیمار و خسته هستیم، یکی از مواردی که بیش از همه به آن نیاز داریم خوابیدن و استراحت کردن است. اما اگر این نیاز به درستی ارضا نشود، آزاردهنده خواهد شد و تحمل بیماری را دشوارتر می نماید.

نکته آنجاست که خوابیدن از لحاظ بیولوژیکی متضاد استرس است، زیرا استرس و نگرانی ضربان قلب را بالاتر برده و رشته های عصبی را تحریک و تهییج می نماید. بنابراین باید به جای فکر کردن، دراز بکشید و تنها به آرامش و استراحت بدن خود تمرکز کنید. گفتنی ست استراحت از هر نوعی می تواند به حس بهتر و بهبود شرایط فیزیکی بدن بیانجامد، پس از آن دریغ نکنید.