غذاهای خارق العاده جهت بهبود سرماخوردگی(بخش دوم)

قارچ ها

خوشبختانه، تقریبا تمام انواع قارچ ها حاوی نوعی آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی به همراه پتاسیم، ویتامین B و فیبر هستند. برخی قارچ ها حاوی مواد مغذی هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند گونه های دیگری نیز وجود دارند که در زیر اشعه فرابنفش رشد داده می شوند و سرشار از ویتامین D هستند.

سینه بوقلمون بدون پوست

پروتئین های بدون چربی، مانند سینه بوقلمون بدون پوست در صدر لیست مبارزان آنفلوآنزا قرار دارند. کارن انسل می گوید: " ما تصور می کنیم تنها برای ساخت عضله به پروتئین نیاز داریم، اما علاوه بر آن ما برای ساخت پادتن و مبارزه با عفونت های بدن نیز به پروتئین ها محتاجیم".
مرغ و بوقلمون منابع خوبی از پروتئین هستند اما میزان مورد نیاز را می توان از منابع غیرگوشتی چون حبوبات، آجیل و لبنیات نیز تامین نمود.

سبزیجات

هر چه سبزیجات تیره تر باشند میزان مواد مغذی موجود در آنها بیشتر خواهد بود. بنابراین زمانی که در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا قصد دارید سیستم دفاعی خود را تقویت کنید، سبزیجاتی چون کلم پیچ و کاهوی سالادی انتخاب های مناسبی هستند.

شکلات تلخ

هر گرم کاکائو خالص حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول برای مبارزه با بیماری هستند. همچنین شکلات تلخ دارای زینک نیز می باشد.
البته غالبا مزایای مفید کاکائو با حضور شکر و چربی اشباع شده موجود در انواع شکلات کمتر دیده می شود. برای کسب مزایای تقویت ایمنی بدون اضافات ناسالم، به تکه های کوچک شکلات تلخ با میزان کاکائو 70% یا بیشتر بسنده کنید – حدود 7 گرم در روز.

آجیل

آجیل ها، سرشار از پروتئین، چربی های سالم و سلنیوم – ماده معدنی لازم جهت عملکرد صحیح سیستم ایمنی و همچنین محافظت در برابر عفونت ها و آنفلوآنزا – هستند. طی تحقیقی که در دانشگاه کارولینای شمالی صورت گرفت، محققان دریافتند که موش هایی که با ویروس آنفلوآنزا آلوده شده اند در صورت کمبود سلنیوم، التهاب بیشتری از خود نشان می دهند.
البته، بدن شما تنها به مقدار اندکی از سلنیوم نیاز دارد و دریافت میزان بالای این ماده احتمال ابتلای شما به برخی بیماری ها را افزایش می دهد

هویج و سیب زمینی شیرین

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ همانند هویج و سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن هستند. هنگامی که چنین مواد غذایی را مصرف می کنید، بدن ما این ترکیبات طبیعی را به ویتامین A تبدیل می کند که برای حفظ سیستم ایمنی قدرتمند، حیاتی است.
ویتامین A ، خصوصا برای قسمتهایی که در هنگام سرماخوردگی از کنترل خارج می شوند اهمیت دارد. این ویتامین باعث شکل گیری سالم و کاربردی مخاط در بینی و گلو – یکی از اولین خطوط دفاعی بدن - می شود.

دانه های آفتابگردان

این میان وعده شکننده جزء بهترین ذخایر طبیعی ویتامین E و آنتی اکسیدانی است که دیواره های سلول ها را از آسیب محافظت می کند. تنها 28 گرم آن حاوی 30% از میزان توصیه شده روزانه است. بهتر است دانه هایی مصرف شوند که در روغن آفتابگردان بو داده شده اند.
ویتامین E خصوصا برای سلامتی ریه های ما حائز اهمیت است. این ویتامین با پروسه زیانباری که با نام استرس اکسیداتیو شناخته می شود مقابله می کند. تحقیق انجام شده در اسکاتلند نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی ویتامین C و E وجود دارد ظرفیت ریه بالاتری داشته و خلط کمتری تولید می نمایند.

جو

جو، حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که به دلیل خاصیت کاهش دهندگی کلسترول و تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است.
تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که بتا گلوکان جو می تواند از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری کند. همچنین تعداد اندکی آزمایش کنترل شده ثابت کرده است که مصرف بتا گلوکان قادر به تغییر فعالیت گلبول های خونی در انسان ها     می گردد.