غذاهای خارق العاده جهت بهبود سرماخوردگی(بخش اول)

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

بسیاری اعتقاد دارند ساختار هر فرد بر اساس مواد خوراکی که مصرف می کند شکل می گیرد، پس منطقی است در صورتی که غذاهای سالم مصرف کنید، سلامت بمانید.

کارن انسل، سخنگوی انجمن تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا می گوید: " شما نمی توانید اهمیت تغذیه خوب را در رابطه با سیستم ایمنی بدنتان دست کم بگیرید. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، موادی هستند که قدرت بدن شما را حفظ می کنند و بدون آنها بدن شما مواد مورد نیاز جهت دفع عفونت ها را در اختیار ندارد."

چنین مواردی تنها در میوه ها و سبزیجات خلاصه نمی شود و در تمامی دسته های غذایی وجود دارد. بهتر است غذاهایی که در ادامه معرفی می شوند را به عنوان بخشی از رژیم غذایی تان برای مقابله با زکام و آنفلوآنزا قرار دهید.

ماهی

ماهی چرب – همچون سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی – سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، ترکیباتی که به کاهش التهابات مضر بدن کمک می کند. التهاب مزمن مانع از کارکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شما شده و می تواند در سرماخوردگی و آنفلوآنزا همانند بیماری های جدی تر تاثیر داشته باشد.

امگا 3 می تواند بیش از یک جهت با سرماخوردگی مقابله کند. طی تحقیقی، دانشجوهای پزشکی که مکمل های روغن ماهی را برای 3 ماه دریافت کرده بودند سطح التهاب پایینتر و همچنین علائم اضطراب – حالتی که به تنهایی قادر به تضعیف عملکرد ایمنی بدن است - کمتری داشته اند.

روی

ماده معدنی حیاتی زینک (روی)، سابقه قدرتمندی در مبارزه با سرماخوردگی دارد. نتیجه تحقیقی که در مجله پزشکی کانادا منتشر شد حاکی از آن بود که مصرف قرص های زینک در بزرگسالان، طول مدت عوارض سرماخوردگی را کاهش می دهد.

البته از آنجایی که قرص های مکمل زینک عوارض جانبی چون حالت تهوع و سردرد را در پی دارد،  کارن انسل توصیه می کند هر فرد میزان زینک مورد نیاز را مستقیما از رژیم غذایی خود دریافت نماید. صدف ها بیش از هر ماده غذایی دیگر حاوی مواد مغذی هستند

سیر

حبه های تند سیر علاوه بر طعم دهی به غذا، خواص دیگری هم دارند. سیر، حاوی آلیسین است، ترکیب سولفوریکی که پس از تجزیه، تولید آنتی اکسیدان های قوی می کند.

در طی یک تحققی معتبر، مشخص شد افرادی که مکمل های سیر را به مدت 12 هفته در فاصله زمانی آبان تا بهمن دریافت نموده اند کمتر از افرادی که سایر داروها را مصرف کرده اند به سرماخوردگی دچار شده اند. همچنین از میان افرادی که سرما خورده اند، آنان که مکمل های سیر دریافت کرده بودند سریعتر بهبود یافته اند.

سیر خام، غنی ترین منبع آنتی اکسیدان را در بر دارد. هرچند اگر تندی آن شما را می آزارد می توانید از عصاره سیرهای مدت دار استفاده نمایید.

میوه های خانواده مرکبات

اگرچه تحقیقات اخیر حاکی از آن است که ویتامین C ممکن است همانند گذشته در پیشگیری از سرماخوردگی موثر نباشد، اما طبق همان تحقیقات مصرف ویتامین C پس از آشکار شدن اولین نشانه های سرماخوردگی می تواند به کاهش طول مدت سرماخوردگی به میزان یک روز شود. گرچه این یک روز در هنگام بیماری به مانند یک عمر می ماند.

خوردن زیاد مرکبات چه به صورت معمولی یا چه به صورت ترکیب شده، مواد مغذی بسیاری را برای فرد فراهم می کند. در مصرف آن نیازی به ملاحظه نیست زیرا به ندرت فرد به ویتامین C واکنش منفی نشان می دهد و میزان اضافی آن به راحتی از بدن دفع می شود.

رازیانه

گیاه رازیانه نیز اکسپکتورانت طبیعی بوده و موجب بهبود گرفتگی قفسه سینه و تسکین سرفه های مداوم  می شود. این دو گیاه ، طعم های بسیار مشابهی دارند و حتی در فروشگاه ها، گاهی به جای یکدیگر به فروش می رسند در صورتیکه گیاه های متفاوتی هستند.

رازیانه هم به صورت خام و هم پخته مصرف می شود اما در صورتیکه بخواهید بهترین تاثیر را در بهبود سرماخوردگی داشته باشد بهتر است از چای دم کرده با دانه های رازیانه استفاده نمایید. برای این کار به 1.5 قاشق چایخوری دانه رازیانه و یک فنجان آب جوش نیاز دارید. این دو را برای مدت 15 دقیقه به حال خود گذارده، سپس هم زده، با عسل به آن طعم شیرینی داده و میل کنید.

ماست و کفیر

ما معمولا تصور بدی از باکتری ها داریم. اما بد نیست بدانید بعضی این جانداران میکروسکوپی برای حفظ سلامت، حیاتی هستند. خوردن غذاهای پروبیوتیک همچون ماست و کفیر، راه مناسبی برای تامین باکتری های مفید است که منجر به سلامت دستگاه گوارش شده و از ناراحتی های معده جلوگیری می نماید. کارن انسل می گوید: "بیش از 10 تریلیون باکتری در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند، پس بهتر است سعی کنید تعداد باکتری های مفید بر مضر برتری داشته باشند."

اما، مزایای باکتری های مفید ممکن هست تنها در دستگاه گوارش ما خلاصه نشود. طبق یک تحقیق مشخص شد مواد پروبیوتیکی – چه به صورت غذایی و چه مکمل ها -  خطر عفونت دستگاه تنفسی را بهتر از داروها کاهش می دهد.

چای

همگان می دانند که یک فنجان چای داغ گرفتگی قفسه سینه را التیام و درد گلو را تسکین می دهد، اما در نظر داشته باشید این مزایا تنها به این موارد خلاصه نمی شود.

تمامی انواع چای – سیاه، سبز و یا سفید – حاوی گروهی از آنتی اکسیدان ها با نام کاتچین هستند که خواصی چون مبارزه با آنفلوآنزا را دارند. یک تحقیق ژاپنی نشان داده است افرادی که به مدت 5 ماه کپسول های کاتچین را دریافت کرده اند، 75% کمتر از افرادی که قرص های دیگر مصرف می نمایند در معرض سرماخوردگی قرار دارند.

تحقیق دیگری حاکی از اثرات مفید کاتچین ها بر سیستم ایمنی بدن، سوخت و  ساز برگشتی بدن و محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی بوده است.

فلفل قرمز

همانند میوه های خانواده مرکبات، فلفل قرمز هم سرشار از ویتامین C است. در حقیقت، یک فلفل قرمز حاوی 150 میلی گرم از این ماده مغذی است – تقریبا 2 برابر میزانی که به خانم ها در یک روز توصیه می شود. بد نیست بدانید یک پرتقال بزرگ تنها حدود 100 میلی گرم ویتامین  C دارد.

البته، این میزان ممکن است کافی نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده اند به مقداری بسیار بیشتر از این ماده مغذی برای تحت کنترل درآوردن سرماخوردگی نیاز است.کارن انسل اعتقاد دارد در صورت بروز سرماخوردگی می بایست ویتامین C زیادی در طول روز مصرف کرد، چیزی در حدود 400 الی 500 میلی گرم.

شیر

بیشتر ویتامین D که بدن برای ساخت استخوان های قوی، محافظت در برابر بیماری های قلبی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز دارد، زمانی دریافت می شود که اشعه های خورشید با سلول های پوست تماس پیدا می کنند. اما علاوه بر نور خورشید، این ویتامین کلیدی همچنین در مواد غذایی چون روغن ماهی ، شیر، آب پرتقال طبیعی نیز یافت می شود.  

اگر ویتامین D کافی به صورت روزانه دریافت شود، احتمال اینکه به سرماخوردگی دچار نشوید زیاد است. تحقیقی که در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده، نشان می دهد ویتامین D کمتر، به معنای احتمال عفونت دستگاه تنفسی بالاتر است. تحقیق مشابهی نیز حاکی از تاثیر این ویتامین در عدم ابتلا به سرما خوردگی در کودکان است.