چه مواردی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در شما افزایش می دهند؟

اگر برای به یاد آوردن آخرین باری که بیمار شده اید باید به سختی فکر کنید جزء افراد خوش شانس به شمار می روید. زیرا ابتلای به 2 الی 4 بار سرماخوردگی در سال امری طبیعی و عادی است.

سن نقش تعیین کننده ای در شدت و بزرگی خطرات ناشی از بیماری ایفا می کند. اما چه جوان باشید و چه کهنسال، اگر موارد ساده ای را رعایت کنید از این خطرات مصون خواهید ماند.

سرماخوردگی و نوزادان

نوزاد دلبند شما در 4 الی 6 هفته ابتدایی بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و دیگر عفونت ها قرار دارد. این بدان علت است که سیستم ایمنی بدن وی – ساختار دفاعی در مقابل میکروب ها – هنوز قادر به فعالیت با تمام سرعت نمی باشد.

برای کمک به عدم ابتلای نوزادان به بیماری، در صورت امکان آنها را با شیر مادر تغذیه کنید. این عمل پادتن هایی را در اختیار وی قرار می دهد تا با میکروب ها مقابله نماید. اما اگر از شیر خشک استفاده می کنید در فواصل میان تغذیه، شیشه و پستانک را از طریق جوشاندن یا قرار دادن در ماشین ظرفشویی ضدعفونی کنید.

شیر مادر یا تهیه شده از طریق شیر خشک را تا زمان نیاز در یخچال نگهداری نمایید. هنگام تغذیه، آن را گرم کرده و بلافاصله پیش از آنکه باکتری ها فرصت رشد پیدا کنند به نوزادتان دهید. مقادیر باقیمانده در هر نوبت تغذیه را دور بریزید و دستانتان را پیش و پس از تغذیه یا تعویض پوشک نوزادتان حتما بشویید.

نوزادتان را از افراد بیمار دور نگاه داشته و در صورت امکان، هنگام خروج از منزل از وسایل نقلیه عمومی استفاده ننمایید.

بچه های جوان

اگر کودک نوپا یا پیش دبستانی شما یکی پس از دیگری به سرماخوردگی دچار می شود نگران نباشید زیرا بیشتر کودکان در سال به 5 تا 7 بار سرماخوردگی و حتی بیشتر مبتلا می شوند.

اما این تمام داستان نیست. در میان کودکان، خصوصا آنهایی که برادر یا خواهر دارند یا زمانی را با دوستانشان در مهد کودک سپری می کنند، عفونت گوش امری طبیعی و رایج است.

برای این گروه سنی، نحوه گسترش ویروس سرماخوردگی مسئله مرموز و پیچیده ای نیست. اگر کودک شما آبریزش بینی خود را با دستانش پاک کند و سپس با اسباب بازی ها در تماس باشد، ویروس سرماخوردگی به سادگی به اسباب بازی منتقل شده و دیگر کودکانی که از آنها استفاده می کنند را نیز مبتلا می سازد.

با رعایت موارد زیر سلامتی کودکتان را حفظ کنید:

  • اسباب بازی های او را با آب و صابون شسته و اجازه دهید خشک شوند. اگر مشکلی برای اسباب بازی ها پیش نمی آید می توانید از ماشین ظرفشویی نیز استفاده کنید.
  • پستانک ها را گاها با آب و صابون بشویید.
  • دستهای کودکتان را به صورت منظم با آب گرم و لیف تمیز پاک کنید.
  • از شسته شدن دستهای او پیش از صرف غذا و پس از بازی اطمینان حاصل نمایید.

مراکز نگهداری کودکان

سرماخوردگی به سادگی در مراکز نگهداری کودکان شیوع پیدا می کند، بنابراین برای حفظ سلامتی کودکتان انجام کارهای بیشتری مورد نیاز است.

به او نحوه صحیح شستن دستها را بیاموزید. شستن صحیح از طریق آب و صابون و مالیدن دستها به مدت 20 تا 30 ثانیه به یکدیگر حاصل می شود. برای اینکه او این مدت را به سادگی به خاطر بسپارد از وی بخواهید به مدت 2 بار هنگام شستشو آهنگ تولد مبارک را بخواند. به او یادآوری کنید که پیش از صرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی حتما می بایست دستهایش را بشوید.

همچنین موارد زیر را به کار گیرید:

  • به فرزندتان بگویید فنجان، لیوان، قاشق و چنگال خود را با دیگران به اشتراک نگذارد.
  • هنگام بیماری او را در منزل نگهدارید.
  • خواب کافی، تغذیه سلامت و زمان مورد نیاز جهت بازی را برای او فراهم کنید.
  • مسواک وی را تعویض و اجازه ندهید از مسواک برادر و خواهر خود استفاده کند.

زندگی در خوابگاه های دانشگاه

هنگامی که در خوابگاه دانشجویی هستید به دلیل آنکه افراد زیادی در فضای اندکی حضور دارند و همگی آنها یک هوا را تنفس و سطوح مشابهی را لمس می کنند به سادگی امکان انتقال ویروس سرماخوردگی وجود دارد.

برای جلوگیری از این بیماری در چنین فضاهایی می بایست روش های مورد استفاده برای مهدکودکی ها را که همانا شستشوی مداوم دستها، صرف غذاهای سالم و استراحت کافی است را به کار بندید.

سیستم ایمنی ضعیف

اگر سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شود احتمال ابتلا به سرماخوردگی در شما افزایش می یابد. سیستم ایمنی تضعیف شده به سبب مشکلاتی چون ایدز، شیمی درمانی یا پیوند اعضا پدید می آید.

در چنین مواردی جهت عدم گسترش بیماری می بایست از اطرافیانتان بخواهید هنگام ملاقات شما دستکش پوشیده و ماسک بگذارند. همچنین همانند دیگر افرادی که با این بیماری مقابله می کنند تغذیه مغذی و استراحت کافی داشته باشید.

کهنسالان

با افزایش سن خصوصا پس از 65 سالگی احتمال ابتلای به سرماخوردگی و طول مدت بیشتر بیماری در شما شدت می گیرد.

برای اینکه سلامت خود را حفظ کنید می بایست تغذیه صحیح، ورزش مناسب، نوشیدن آب زیاد و استراحت کافی داشته باشید. چند بار در روز خصوصا پیش از وعده های غذایی و پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستانتان را بشویید. همچنین هرگز مسواک خود را با دیگران به اشتراک نگذاشته و به صورت منظم آن را تعویض نمایید.